6 obsahových chyb, které odhalí audit webu

Publikováno 17. 01. 2022
Nástroje, tipy a inspirace Search engine marketing Obsahový marketing
Autor: Sabina

Než jsme schopni sestavit efektivní SEO strategii, musí webová stránka projít auditem. Mnohé e-shopy a webové stránky vědí o technickém auditu, zapomínají ale na ten obsahový. I to je jeden z důvodů, proč přicházejí o návštěvníky a potenciální zákazníky.

content marketing

Web nezmiňuje ceny

Jde o častý problém, zejména v případě B2B společností, kde je konečná cena závislá na mnoha faktorech. Tehdy, je pochopitelné, že webová stránka ceník nezverejňuje. 

Když se ale lidé nebo firmy rozhodují o koupi produktu či využití služby, cena je jedním ze základních faktorů a mnohdy převáží i nad reputací značky.

Proč bychom ceny měli uvádět na webu? Návštěvník získá komplexní informace hned na začátku. A pokud vás kontaktuje, je pravděpodobnější, že se z něj stane zákazník.

Příliš odborný obsah

Firmy s technickým zaměřením často tvoří příliš odborný obsah, kde používají technické pojmy. A přestože je podobný obsah vysoké kvality, běžný návštěvník webu mu vůbec nemusí rozumět. Žargonu a odborným slovům se raději vyhněte. Věty by měly být stručné a nabídnout čtenářům srozumitelné informace. A v případě, že v nějakém článku přece jen odborný výraz použijete, nezapomeňte jej vysvětlit.

Nedostatek relevantního obsahu

Webová stránka by měla obsahovat texty přizpůsobené nákupnímu procesu zákazníka. Když zákazník přichází na stránku získává povědomí o značce a produktech. Než se pro konkrétní produkt rozhodne, musí zvážit, zda ho opravdu potřebuje a co přesně mu přinese. Nákup přichází až nakonec. Po obdržení začne zákazník produkt užívat.

Místo toho, aby webové stránky pokryly veškerý obsah, soustředí se zejména na fázi nákupu. V případě, že mají blog, někdy obsah pokryje zčásti i fázi seznámení a získávání povědomí. Stránky tak přicházejí o možnost budovat si se zákazníky vztah.

Jak rozšíříte obsah a pokryjete všechny fáze nákupního procesu? Povědomí můžete zvyšovat pomocí příspěvků na blogu, ebooků nebo infografiky, kde vysvětlíte, jaké má produkt výhody či jak jej používat. Fázi rozhodování pokryjí články srovnávající produkty nebo videa. Nákupu věnujte stránky a podstránky s popisem produktů.

Tím, že produkt prodáte, proces nekončí. Přichází fáze užívání produktu, během které se zákazníkem udržujte kontakt. V blogových článcích mu poraďte, jak se o produkt starat, v newsletteru ho informujte o novinkách a na sociálních sítích ho pobavte.

Texty neobsahují call-to-action

Co očekáváte od návštěvníků webových stránek? Chcete, aby navštívili váš blog, eshop, koupili produkt? Řekněte jim to. Přidejte na stránku viditelný odkaz nebo tlačítko, pomocí kterého se prokliknou tam, kam chcete.

Duplikace stránek při převodu stránky z HTTP na HTTPS

Duplikovaný obsah stránkám škodí zejména ve výsledcích vyhledávání. Některé weby mají duplikovaný celý obsah nebo přesměrovaných jen pár stránek. Proto se vždy ujistěte, že jste HTTP verzi stránky propojili s HTTPS verzí.

K tématu se vyjádřil i náš Senior SEO specialista:

Co vidíš jako největší problém při obsahovém auditu, Lukáši?
Jednoznačně špatný a nerelevantní obsah. E-shopy a firmy nepřemýšlejí nad tím, jak funguje vyhledávání a soustředí se pouze na jedno klíčové slovo. Dále na úvodní stránce chybí jasný a zřetelný popis, který by nám řekl, o čem web vlastně je. A totéž platí pro kategorie. Pokud prodáváš šperky, mělo by být z popisu kategorie jasné, zda jde o zásnubní prsteny z bílého zlata nebo ze stříbra. Vyhledávače jsou slepé a na to, aby si web mohly zařadit, potřebují textové informace.


A co říkáš na popisky produktů? Měl by je e-shop mít?
Obecně ano. Vždy je to lepší. Popisy ale musí být kvalitní a relevantní a obsahovat informace, které zákazníky zajímají. Takový e-shop působí profesionálněji a co je hlavní - důvěryhodněji.


Ale hodně e-shopů popisky u produktů nemá...
Osazovat web textem je nejlépe už při jeho tvorbě. Ne každý e-shop na to ale má finance. Minimum je ke produktu přiřadit alespoň obrázek s názvem a titulkem, který Google následně najde, a základní parametry jako například materiál prstenu, velikost, počet karátů a typ. Já říkám, aby se e-shopy raději textům vyhnuly, než je duplikovat. To je nevhodné i z hlediska SEO, i z pohledu uživatelů, kteří ztrácejí důvěru v produkty.


Jak tedy e-shop ví, zda produkty popisovat nebo ne?
Já klientům vždy radím, aby se řídili podle ceny. Pokud jde o produkt za 20 tisíc, popis se jim vyplatí, protože stačí, když se najde jeden kupec a náklady se vrátí. Levnější produkty je třeba popsat, pokud jde například o komplement k dražšímu produktu nebo pokud jich prodá pár stovek měsíčně.


Super. A teď přejděme k techničtějším věcem - přesměrování stránky z HTTP na HTTPS. Je to opravdu takový problém?
No je. Je to několika minutová záležitost, ale může vyvolat velké haló. Ročně narazím na cca 2 až 3 firmy, které web nepřesměrovaly a soutěží tak samy se sebou.


Teda, při tolika konkurentech, sám se sebou určitě soutěžit nechceš...
To ne. Navíc vyhledávače upřednostňují starý web, který má nějakou historii a duplicitní obsah neindexují, čili ve vyhledávání může web poklesnout i pod svého konkurenta. A vůbec ti nepomůže, že máš v součtu více návštěv než on.


Je přesměrování webu složité?
Vůbec ne, je hromadné. Stačí ti příkaz. I tam se ale může něco pokazit. Weby by si měly dávat pozor a přesměrovat např. podstránku "Kontakt" na souvislou podstránku. Občas se totiž stane, že je celý web přesměrován na Homepage a pak vznikají další problémy.

Špatná architektura stránky a interní linky

Nejde pouze o relevanci obsahu, důležitá je i jeho organizace. Nejen čtenáři mohou mít problém najít to, co hledají, ani vyhledávače nemohou určit, které stránky jsou nejdůležitější. Stránky jsou snadněji dohledatelné, pokud do nich zakomponujete interní odkazy. Vložte je hlavně do článků a stránek, které na sebe navazují, nejsou však propojeny linkem.

Obsahovému auditu se pozornost věnuje v rámci SEO, ale je také důležitou součástí obsahového marketingu. Každý e-shop a firma se prostřednictvím obsahu prezentuje, přibližuje se zákazníkovi a buduje si s ním vztah.

V jakém stavu je vaše stránka? Vyzkoušíte obsahový audit?


Zpět na výpis článků Sdílet na FB